ISDN
In 2019 stopt de levering van ISDN-2. KPN belt nu geautomatiseerd alle abonnees af om te waarschuwen dat deze manier van telefonie stopt.

Dit besluit om te stoppen is al enige jaren geleden gemaakt en vele bedrijven en particulieren zijn aan de slag met alternatieven voor hun telefonie. In 2021 stopt ook ISDN15/20//30 waarmee de kantoorbundels van meer dan 2 ISDN lijnen ook vervallen. Diverse bedrijven bellen uitsluitend nog via het mobiele netwerk; de tijd dat een mobiel bedrijfsnummer 'armoedig' overkwam is voorbij. De enkele analoge lijn (150 jaar oude techniek) blijft overigens leverbaar.

VOIP
Voor de 'vaste' lijn is bellen via Internet met Voice over Internet Protocol (VoIP) de oplossing.  De meeste ISDN apparatuur en telefooncentrales zijn dan niet meer- of nog  beperkt bruikbaar. VoIP werkt via het Session Initiating Protocol (SIP) en is niet compatibel met ISDN.
Bestaande telefoonnummers kunnen behouden blijven, "geporteerd" worden.
Voor VoIP telefonie is een provider nodig, zoals het Nederlandse 12Connect of de Belcentrale. Omdat de telefonie over de eigen Internet verbinding loopt zijn de provider-kosten beperkt tot abonnements- en belkosten. Over het algemeen wordt een besparing met het VoIP telefonie abonnementsgeld gehaald van 50% - 80% ten opzichte van

ISDN-2. De Internet bandbreedte voor een hoge kwaliteit VoIP gesprek is circa 0,1 Mbit/seconde, 120Kb/s. Op een 4Mb koperlijn Internetverbinding kunnen dan 32 gelijktijdige gesprekken (32 VoiP extensies) worden gehouden in plaats van 2 via ISDN.
Een jaarabonnement VoIP kost circa eur 80 per extensie. Een extensie is het equivalent van een 'buitenlijn'. Daar komen de belkosten bij die in principe niet verschillen van de ISDN telefonie tikken. 
De ISDN/2 aansluiting kostte voor 2 buitenlijnen vanaf eur 400 per jaar exclusief belkosten. Als er voldoende bandbreedte is op de huidige Internet aansluiting (bijna altijd) van 240Kb/s dan zijn er met VoIP geen extra lijnkosten en is de besparing tot 80% mogelijk.

CENTRALE
Een softwarematige telefooncentrale functie is in VoIP abonnementsvormen inbegrepen en maakt het mogelijk om doorkies toestellen aan te wijzen, antwoordfuncties buiten kantoortijd in te richten, enz. Ook de prijs van de telefoonsets is soms inbegrepen. Het loont om zo snel mogelijk ISDN en helaas ook KPN te verlaten. De abonnementskosten voor VoIP bij KPN zijn hoger dan gemiddeld. 

 

HARDWARE
Gigaset (een afsplitsing van Siemens) levert VoIP toestellen, vast en draadloos. Met twee Gigaset GO toestel sets kan wereldwijd gratis onderling worden gebeld via het Gigaset netwerk als er een Internet verbinding beschikbaar is.

KWALITEIT
Een provider kan pas garantie op kwaliteit (QOS) bieden als deze ook de Internet aansluiting levert. Over het algemeen is VoIP inmiddels echter storingsarm en is het geluid kwalitatief beter dan ISDN.  

 

BEELD TELEFONIE
Skype is beschikbaar voor beeldtelefonie. Voor deze Microsoft dienst hebben beller en gebelde een Skype account nodig. Er zijn telefoons beschikbaar die geschikt zijn voor VoIP en Skype zoals de Grandstream GXV3240 Skype telefoon.